آزادوار شهری به قدمت تاریخ

گفت‌وگو با عليرضا رضائي عارف كارآفرين برتر بخش خدمات در سال 1387

شركت جوينده و يابنده رهگشا

موضوع كسب و كار: خدمات مديريت اشياي گمشده

در سال 1351 در شهر همدان متولد شدم. پدرم كشاورز و مادرم خانه دار است. به دليل شغل پدري، از دوران كودكي كشاورزي كرده و از 7 سالگي كاسب بوده‌ام.

در مزرعه پدرم گل آفتابگردان كشت مي‌كردم و محصولم را در زمستان و در اوقات بيكاري در روستا مي‌فروختم. در سال‌هاي 1362 و 1364 دستگاه آتاري اجاره مي‌كردم به روستا مي‌آوردم تا از اين طريق كسب درآمد كنم. آتاري را 500 تومان در روز اجاره مي‌كردم و به بچه‌هاي روستا اجاره مي‌دادم و درآمدم از آن 800 تومان در روز بود تا اين كه موفق شدم از درآمد آن يك آتاري بخرم و در مغازه روستايي پدر ويدئو كلوپ احداث كنم. در سال 1376 به دليل علاقه زياد، به پرورش ماهي روي آوردم پس از بررسي اين كار متوجه شدم مهم‌ترين مشكلي كه مردم در خريد ماهي با آن رو به رو هستند ابهام در تازه بودن ماهي است. به همين خاطر براي علاقمند كردن مردم به خريد ماهي، به فكر فروش ماهي زنده افتادم. محل بار ماشين نيسان خود را به صورت آكواريوم درآورده، و با مراجعه به محل‌هاي مختلف، روزانه حدود 500 كيلو ماهي زنده مي‌فروختم مردم كه از تازگي ماهي اطمينان حاصل مي‌كردند، با استقبال كم نظير، اقدام به خريد مي‌نمودند.با اين كار و رضايت مصرف‌كنندگان از مصرف ماهي، كار خود را گسترش دادم تا جايي كه در عرض 6 سال، تمامي‌بچه ماهي و غذاي ماهي استان را تامين مي‌كردم، متاسفانه در سال 1381 به دليل عدم تعهد طرف‌های قرارداد ورشكسته شدم و مجبور شدم خانه و ماشينم را بفروشم و از آن به بعد كارم وصول طلب‌هاي قبل شد.

در سال 1382 در عصر تاسوعا در يكي از شهرستان‌هاي جنوب كشور كيف من حاوي 21‌ميليون تومان چك، شناسنامه، كارت ملي، گواهينامه و ... به سرقت رفت كه يكسال تمام به دنبال پيدا كردن آن و اخذ المثناي مدارك بودم كه در رفت و آمد براي اخذ المثني و رجوع به مكان‌هاي مختلف متوجه شدم افراد بسياري به دنبال اشياي گمشده خود مي‌باشند سوالي كه در ذهن من ايجاد شد اين بود كه چرا مردم بايستي زمان زيادي را صرف اين كار كنند.

پس از آن به سراغ تك تك افراد كه اشياي خود را گم كرده بودند رفتم و سوال كردم كه شما حاضريد براي پيدا شدن اشياي خود چقدر بپردازيد؟ كه مردم بر حسب ارزش اشياي گم شده، 1 تا 100 هزار تومان و حتي بيشتر را پيشنهاد مي‌دادند البته بعضي نيز گمان مي‌كردند من اشياي آنها را برداشته‌ام و حال اقدام به اخاذي مي‌نمايم. كه بعد از توضيحات، رفع سوءتفاهم مي‌شد، بعد از اينكار به اين مساله فكر كردم كه اين اشياي گم شده با احتمال زياد بايستي در جاهايي پيدا شود كه مردم اطلاع زيادي از آن‌ها ندارند. پس از گرفتن آمار از سازمان‌هاي مختلف درباره اشياي پيدا شده به اين نتيجه رسيدم كه يك سازمان بايستي اين كار را انجام دهد و اشياي گم شده را به صاحبانش برساند. چون سواد كامپيوتري نداشتم بعد از پرس و جو متوجه شدم بايستي با يك نرم‌افزار كامپيوتري اين كار را انجام دهم، پس از انعقاد قرارداد با يك شركت نرم‌افزاري، نرم‌افزار جوينده را به نام خودم در شوراي عالي انفورماتيك ثبت كردم و پس از آن شركت جوينده، يابنده، رهگشا را در سال 1385 تاسيس كردم و با مذاكره با شعبات مختلف پست در تهران موفق به انعقاد قرارداد براي انجام فعاليت شركت شدم. در این طرح، مردم با مراجعه به دفتر شرکت يا سايت اينتر‌نتي www.jooyande.ir يا شعبات شرکت مستقر در مناطق مرکزي پست فرم‌هاي مخصوصي را که در بر دارنده اطلاعات هويتي مالک و نوع مدرک يا شيء گمشده است پر کرده، ماموريت پيدا کردن آن را با پرداخت مبلغ ناچيزي به شرکت، واگذار مي‌کنند. مشخصات آنان وارد نرم‌افزار(گمشده‌ها) مي‌شود.

شرکت با همکاري سازمان‌هاي پيداکننده، مانند پست، مترو، تاکسيراني، اتوبوسراني، استاديوم‌ها، اماکن عمومي‌ و... ليست مدارک و اشياي پيدا شده را وارد نرم‌افزار( پيدا شده‌ها) مي‌کند.

پس از جستجوي اتوماتيک اين دو بانک اطلاعاتي، حاصل کار، ليست مدارکي است که شرکت با صاحبان آن‌ها تماس گرفته و خبر خوش يافتن آن‌ها را به ايشان مي‌رساند.
نتيجه اين طرح، جلوگيري از مراجعات مکرر و غالبا بيهوده و پر هزينه مردم به سازمان‌هاي مختلف صادر‌کننده مدارکي مانند: ( شناسنامه، کارت‌هاي شناسايي، گواهينامه، کارت ملي، گذرنامه، چک واوراق بهادار، کارت سوخت، مدارک خودرو و...) مي‌باشد و با اين كار، در سال، حداقل مبلغ پنجاه ميليارد ريال فقط در استان تهران، در هزينه‌هاي مردم، صرفه جويي مي‌شود. با گسترش طرح در سطح كشور، مي‌توان اميدوار بود که درصد بسيار بالايي از مدارک موجود و پيدا شده مردم در اسرع وقت به دست مالکين رسيده، از بار مراجعات مردم به سازمان‌هاي صادر‌کننده جهت دريافت مدارک المثني کاسته شود و در كاهش صرف وقت، هزينه، آلودگي هوا، ترافيک ،افزايش روحيه و... تاثير مثبت به سزايي خواهد داشت.40درصد مبلغ دريافتي از مردم بابت قرارداد به اداره پست داده مي‌شود.كار اين شركت به گونه‌اي گسترش يافته است كه در حال حاضر به طور ميانگين بيشتر از 100 مدرك در روز تحويل مردم مي‌شود.رضايي عارف، سخت كوش بودن پدر را در انجام كارهاي كشاورزي و حفر چاه‌های 250 متري را كه همراه با مشكلات تنفسي براي وي بود، مهم‌ترين عامل اثرگذار در زندگي خود مي‌داند و مهم‌ترين مشكلات وي در اين راه نيز عدم باور مردم به انجام اين كار در ابتداي امر بوده كه حتي با تمسخر اطرافيان نيز روبه‌رو مي‌شده است.ايمان و اعتقاد به تحقق اين كار مهم‌ترين انگيزه وي به‌ حساب آمده و مصداق ديگري از خواستن و توانستن را به‌وجود آورده است.اجراي طرح از حرم تا حرم براي براي يافتن اشياي گمشده زوار ايراني عتبات متبركه، طرح سراسري بيمه مدارك، برگزاري جشنواره امانت‌داران براي توسعه فرهنگ امانت‌داري در مردم از برنامه‌هاي آتي وي در اين شركت به حساب مي‌آيد.

منبع: دنیای اقتصاد

 


نویسنده: داود ׀ تاریخ: جمعه 6 خرداد 1390برچسب:شركت, جوينده ,يابنده, رهگشا,شركت جوينده و يابنده رهگشا,عليرضا رضائي عارف كارآفرين برتر بخش خدمات ,عليرضا, رضائي ,عارف, كارآفرين, برتر ,بخش ,خدمات ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است